tisdag 15 juli 2008

Har du pejl på läget? Säg NEJ till FRA!



Innebörden av att ha koll, att ha pejl på läget innebär olika saker beroende på vem som har det, varför man vill ha det, varför man har det och på vilket sett man gör för att få det. So what, vart vill jag komma? Den nu i media pågående debatten om FRA-lagen. OM du inte hittills satt dig in i vad det hela handlar om – gör det NU! OM du ändå inte bryr dig, rycker på axlarna och säger ”So what” - vänligen, orka läsa några rader till…

I korthet - det handlar om demokrati, rätt till att få göra sin röst hörd, att inte bli refuserad och stoppad. Vare sig det gäller muntligt via telefon, mobilt och/eller via e-post.…

Jag är ett exempel på en som hamnat i kläm av konsekvenserna när ett land avlyssnar och stoppar samtal såväl över mobilnät som internet. Att det förfallit sig så i mitt och andras bekanta fall just när det hände, har vi fått bekräftelse på, dels direkt på plats, dels i efterhand. Och det handlar INTE om som så vanligt förekommande överlastade telefonlinjer. För just vid de här aktuella tillfällena är det alldeles för mycket som talar emot. Tyvärr varken kan eller vill jag för tillfället lämna ut de källor som bekräftat att jag och andra är rätt ute i mina påståenden. Det är ingen av de jag tidigare nämnt här i bloggen. Nope. Det är dels tekniskt högt kunnigt insatta personer, dels ägarna av de lokala servrarna på plats …

Jag har av olika jobbanledningar 5 e-postadresser fördelat på 4 leverantörer. Sedan en tid tillbaka har jag i stort sett helt övergått till hotmailen (server i USA) pga minst avbrott och strul, 99,99 % = klockrent. Men så händer följande; sitter på hotell i utland och skickar och tar emot hotmail, både privata och sånt jag jobbat med som skulle iväg pga deadlines. Inga bilder, bara renodlade bilagor med text vars innehåll handlade om allt annat än det land jag för tillfället befann mig i. Helt utan intresse för någon annan än mottagaren. Inget politiskt vilket vilken myndighet som helst skulle kunna intyga bara de hade bemödat sig om att ha tagit en närmare titt. Tar själv emot e-post vars innehåll det ställs frågan i varför jag inte skickat och varför de fått flera dagar i efterskott? De ser alltså datumangivelsen på mailet, jag å min sida fattar noll, vad då, har ju skickat, ser att det under rubriken ligger i skickat och har inget felmeddelande, ej heller att det inte gått fram. Fattar noll, går över till Teliamailen och lika där…

Byter ställe, går in på ett internetcafé och samma procedur upprepar sig. Tebaks till hotellet och kommer i samspråk med turister som för dialoger om samma dilemma som mig. Ringer hem, sms:ar ber en kollega att gå in på min mail med mina inloggningsuppgifter och kolla den vägen istället. Nope. Det enda som ligger är andra grejer skickade /mottagna vid andra tillfällen. Nu börjar det blir jobbigt..alltså i form av att inte kunna lita på vad som faktiskt är skickat och mottaget i gamla Svedala. F-n, jobbgrejer måste jag kunna lita på komma fram, distansjobb via utland är med i kalkylen i valet av boendeform...

Mobilen. Har ett Teliamobilnummer, vid utomlandsvistelse byter jag till ett av det landets refillkort för att spara kostnader. På Telia talar jag in på mobilsvar, ber att inte folk ska lämna meddelande där utan söka mig på det utländska. I utlandet skiftar jag kort varannan dag för att kolla ev meddelanden och sms. Jag kollar och besvarar inkomna direkt. Vid användandet av såväl det som det utländska ekar det konstigt vid ett par tre samtal och det vid olika tillfällen. Får bekräftat att det gör så, när samtalen är avlyssnade…

Hemma i Svedala börjar en kund tappa tålamodet riktigt ordentligt, har ringt bägge numren, sms:at, mailat (på två av mina adresser) och jag hör inte av mig..trots återkommande muntliga och skriftliga påstötningar att jag nog borde insett för länge sedan att jag nog borde ha gjort så. Annan kund tror först är att jag råkat ut för någon form av olycka. Någonstans mittemellan där får kund 1 ett mail från mig varvid han nu tror nu att jag nonchalerat allt. Kund 2 inser att ingen olycka har hänt. Vid tidpunkten är jag fullständigt omedvetande om vad som pågår, sitter i hyrbil shoppar blomster och stora lerkrukor, ljuvligt varmt, solen skiner och livet leker…

Att myndigheter i det aktuella landet praktiserar viss censur har jag varit fullständigt medveten om. Men inte avlyssning och stopp av såväl mobil- som Internettrafik, tillfälligt genom slumpmässiga punktinsatser. Om avlyssning och stoppen gjort att mina samtal och mail helt försvunnit är ett frågetecken. Tack vare goda kundrelationer har jag inte mist mina framtida jobbuppdrag. Tack vare goda vänners tålamod och förståelse har jag även dem kvar men jag kommer aldrig lita på att det inte händer igen. Jag kommer aldrig vara 100 % säker att det jag mailar eller sms:ar helt och/eller delvis kommer fram – oavsett vilken leverantör jag än väljer. Inte så länge jag väljer att göra det i länder med skendemokrati, ej heller i länder med fullständig demokrati…

Jag älskar det landet, jag älskar Sverige. Jag vill vistas, bo och arbeta på distans i och från bägge de länderna. Till dess att den berömde Någon stoppar mig kommer jag att göra allt för att göra så - i alla länder. Om jag blir stoppad kommer jag att göra allt som står i min makt för att utifrån hjälpa de som är kvar, de som inte kan ta sig ut eller göra sin röst hörd. Genom att prata om det här i bloggen och genom alla andra tillgängliga kanaler, med vänner och bekanta. Och jag ber dig göra detsamma. Men jag säger definitivt NEJ till FRA. Och jag ber dig göra detsamma. Jag vill inte att våra bekanta i utlandet ska behöva råka ut för ovanstående bara för att Sverige inför den här formen av avlyssning, och de konsekvenser det kan föra med sig.

Rätta mig om jag har fel, måhända jag inte har 100 % pejl på läget men har för mig att det var Micha eller någon av hennes bloggkommentatorer som vid något tillfälle i år skrivit något om att rädda hungriga människor - farliga människor. Röst är makt, mat är makt, makt att få tillbaka kontrollen över sin egen situation. Ber härmed att få avsluta med - Ge människor deras röster tillbaka. Ge folk mat och nedrusta. NU.

Ett ps – träknosegubben på bilden är tillverkad av ”Troll-Yngve” Persson från min grannby Järvsö. Yngve lever tyvärr inte längre men jag hade förmån att lära känna honom i samband med turismutveckling. I unga år jobbade Yngve som lokchaffis och stod på barrikaderna för stoppandet av ligisters vandalism av tågvagnar med mycket gott resultat. På äldre dar jobbade han även som bussguide, turnerade med Lill-Babs och tillsammans var de ett radarpar som dragit åtskilligt tusentals besökare till deras älskade Jarsse. Namnet ”Troll-Yngve” kommer från att han tillverkade sina Jarsse-troll av trä som åtskilliga turister köpt. Pejling blev ett av hans sista alster, tillverkad 11 maj 2007, signerad och numrerad 267 och den fick jag vid vårt sista möte. Pejling bor i min kolonistuga. Sittandes i köksfönstret har han pejl på läget både inåt och utåt så att han kan hälsa alla mina gäster välkomna från alla håll. Vad våra små pratstunder handlar om i brasans sken kommer vi däremot att hålla för oss själva…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tackotack för det inlägget, tycker du ska skriva om detta på mera framskjuten plats i media så fler kan läsa

Sofia Eriksson sa...

Trist att du upplever att du är avlyssnad. Under våra snart sju år tillsammans, så har jag och A aldrig upplevt att vi avlyssnas. Han tror heller inte att det görs av gemene man, utan kan göras där de misstänker något. Vad jag vet så har inga sms kommit bort heller. Någon gång har jag kommit fram trots att A's mobil varit avstängd, och hamnat på nån linje med massor av röster. Så kan det gå när mobilnätet inte är som det ska. :)
Jag har inte heller haft något problem med vare sig forum, internetsidor, mail eller msn i Tunisien. Kanske har jag haft tur. :)
Undrar om de har rätt att lyssna av en turists mobil... de är ju rädda om sina turister, men kanske har du nån tunisier som står för kontantkortet hos Tunisiana eller telecom eller vilka du nu har? A står för mitt nummer, var enklast så. :)

Annika sa...

Sofia - vad A eller du tror eller upplever är inte relevant nu. Mitt inlägg är inget jag bara "upplever som" - det är kalla fakta vilket är bekräftat av insatt folk på plats. Telefonavlyssning i all ära, men att stoppa/censurera internettrafik är inte ok. Och det är det här som kan få konsekvenser när ett land inför liknande det FRA som nu debatteras i Sverige. Beträffande kontantkort - likaväl som i Sverige så kan vem som helst kan köpa ett kontantkort i Tunisien - utan registrering. Alltså vet ingen att just jag har det numret jag använder.