måndag 15 december 2008

Kryddan i livets paella



..forts på "Varför jag upplåter så stor plats i mitt liv åt just gurkmeja".

Det tog ett par veckor men nu vet jag. Varför. Jag använder den inte, jag bara har den...

...smakar ungefär som sand och damm, ...bra mot pålagringar
Därför att jag fortfarande drömmer om ett liv med häst, med eller utan pålagringar.
...sägs bör undvikas om man vill bli gravid, renar brudpars själar inför bröllopsdagen
Inte. En myt. Och de gifta jag känner har inte rått bot bättring. Varken före eller efter.
...inflammatonshämmande, skyddar mot cancer, näringsrik, blodsockersänkande, bra för hud, lever, leder, matsmältning, slemhinnor, rik på antioxidanter, bromsar hjärnans åldrande.

Jag använder den inte, bara har den. Om jag använt, hade det tagit en vecka mindre att komma fram till just detta ? Red ut tack! Gärna även varför just curry skulle vara min favoriträtt. Det är den inte. Och om cynism går att bota, vart och med gurkmeja? Och när kommer hästen ? kan ingen svara på.

När Camelia tittade in idag hade hon med sig Gudrun Sjödéns katalog med underbart vackra färgstarka textilier. Inspiration till njutningsfulla stunder på terrass i ökenland - kryddan i livets paella sammanfattat med en enda bild...

1 kommentar:

Anonym sa...

Förr använde jag gurkmeja när jag kokade ris. Färg ja - smak nej!! Kram