torsdag 6 augusti 2009
Så gott å såååå råååsa
tisdag 4 augusti 2009
Full frys
Gone bananas
fredag 31 juli 2009
Lösenord i Vita arkivet eller?
torsdag 30 juli 2009
Blötgubbar till blöt gumma
onsdag 29 juli 2009
Bortlängtan hem
Det är inte alltid det blir som man planerat. På både gott och ont. Sällan har bortlängtan hem till ökenlandspörtet varit så stark som nu. I väntan på att allt praktiskt ska fixa sig, får det bli några snabba samtal via mobilen. Först tidigare idag med Kumlabruttorna vars bortlängtan är skriande men med allt för lite flus i blomkålen lär det dröja innan de kan äntra en flight igen. Deras väninna i sin tur åkte på hjärtinfarkt direkt vid hemkomsten häromsistens. Idag på promenad föll hon ihop i en hög. Blödande magsår. Utan förvarning.
Mobilen ringer nu på nattkröken, ett kort intensivt konstaterande att det är okey med allt och alla i bägge länder och det hugger liksom till i hjärttrakten när jag avslutar...
"New shoes coming up, sooner or later. Enti rohi, boussa".
tisdag 21 juli 2009
Dromedar. Pucko!
måndag 20 juli 2009
Etta på koloni-toppen. Och botten...
Klicka på rubriken här ovan och lyssna på Elaine Simon. Kan med råge säga att denna låt varit en riktig långkörare på koloni-toppen denna sommar. Men Il pleut ("det regnar" på franska) annat än vattendroppar på kolonin också. Igår kväll när jag gick ut på verandatrappen gjorde jag den makabra upptäckten att den berömde Någon kapat bort de tre nedre grenarna på björken belägen mitt emot min tomt, i kanten på allmänningen. Fick hjärtsnörp, andnöd. Trodde jag såg i syne..
För några år sedan gallrade vi bort några björkar där. Vi närmaste sörjande blev tillfrågade vilka vi ville ha kvar som skulle fungera som insynsskydd, ge skugga etc. Alternativt tas bort för att släppa in mer sol på tomten. Just denna valde jag skulle vara kvar och planerade placeringen av min syrenberså utifrån denna för att eleminera insyn från nyfikna skvallergrannar mitt emot. I sommar då björkens nedre grenar har nått preciiiiiiis den perfekta längden och ihop med bersån som vuxit sig frodig och fin, har det blivit exakt som jag förväntat. Det var inte syne. Nu är grenarna puts väck och några grenar kommer knappast att växa ut just där. Åtminstone inte på överskådlig tid. Det kommer ta år. Igår fällde jag krokodiltårar. Och jag grät i morse när jag gick in till grannen, vars måg varit honom behjälplig med "tillsnyggningen" av björkarna vid deras stuga, där nedhängande grenar är i vägen för stora åkgräsklipparen. Det min björks grenar inte är. De visste att jag var här igår. Jag såg att de såg mig. Jag gick in igen en sväng för att sätta på kaffebryggare. Under tiden gick mågen loss på "min" björk. Utan tillstymmelse till ansats att fråga och gjordes enligt utsago i god tro. En måg som inte har någon egen stuga här, än mindre tillbringar 5 av årets 12 månader här. Som jag.
Men kära nån. Eller rättare sagt män. Varför tro när något går att ta reda på? Som igår. På två röda hade jag gett svar direkt med vändande andetag; NEEEEJ, AAAALDRIG I LIVET, KOMMER INTE PÅ FRÅGA, NJET, NO, LE. Frågan är om det hjälpt. Nu förtiden då ett Nej inte alltid tas och respekteras som ett Nej, what so ever....